Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Vredestein

Vredestein Ultrac Vorti

285/25 ZR20 (93Y) XL

Vredestein - Däckproducent från Holland i mellanprissegmentet.

Däckstorlek
285/25 ZR20 (93Y) XL 
Lagernivåer
just nu finns denna produkt ej i lager
Däcktyp
So Sommardäck
Hastighet
(Y): Godkänd  över 300 km/h
EAN
8714692291043
Artikelnummer
GI-R-254880GA
DEX
Kundens betyg
(5)
just nu finns denna produkt ej i lager
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

Ultrac Vorti är ett högpresterade däck i det absolut översta segmentet av marknaden. Däcket har utvecklats i nära samarbete med det italienska designföretaget Giugiaro, och den slimmade designen och asymmetriska profilen ger det här däcket ett extremt sportigt och unikt utseende. Däcket utmärker sig också i fråga om grepp, vägegenskaper, komfort och bromsegenskaper på både torra och våta vägbanor. Tack vare innovativ teknik är däcket dessutom förvånansvärt tyst. Ultrac Vorti finns även i storlekar för bakaxlar, med en anpassad profil och skräddarsydd uppbyggnad särskilt framtagen för sportbilar som har olika däckstorlek på fram- och bakaxeln. Eftersom det är framdäcken som avleder den huvudsakliga mängden vatten när vägytan är våt, har bakdäcken fått ett ökat fokus på grepp och stabilitet

Egenskaper:

  • Mönsterdesign och kantdesign av Giugiaro
  • Särskilda bakaxeldäck med breda längsgående remsor med extra, smala längsgående spår
  • Fullständig kiselblandning (OSP)
  • Flexibla punkter i mönstrets mittre del
  • Optimerat brett mönster
  • Breda längsgående spår
  • 4-radii-kontur

Fördelar:

  • Förbättrat unikt sportigt utseende
  • Optimerad balans mellan fram- och bakaxel för ännu bättre grepp
  • Utökat grepp och förbättrade vägegenskaper på våta och torra vägbanor
  • Lågt rullmotstånd och bättre bromssträcka på våta vägytor
  • Lågt buller
  • Utmärkt vattendränering
  • Utmärkt grepp tillika vägegenskaper, i kombination med jämnt slitage

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

UltracVorti tyre review

Genomsnittsresultat av 182 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 9 749

24.02.2021 insändare Tomas
Däcken är sportiga, komfortabla, mycket prisvärda. En viktig sak att tänka på är att de är mer punkteringsbenägna då de bara har tre lager. Kör försiktigt på grusväg med grovt, vasst grus. Tjejen körde på färjan lite tufft = punktering !

06.11.2013 insändare Maltinsson
Inte behövt göra så många kraftiga inbromsningar men de jag har gjort har däcket stannat som det ska.

Se fler recensioner
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.

Missa inget mer!

Prenumerera på nyhetsbrevet nu och missa aldrig ett erbjudande!
✓Topperbjudanden ✓Testresultat och produktnyheter ✓Rekommendationer