Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Viking

Viking TransTech II

195/65 R16C 104/102T 8PR Dubbel märkning 100T

Viking - Sporty. Strong. Safe! Quality tyres, developed and produced in Europe. A brand of Continental.

Däckstorlek
195/65 R16C 104/102T 8PR Dubbel märkning 100T 
Lagernivåer
begränsat antal
Däcktyp
So Sommardäck
Hastighet
T: Godkänd  upp till 190 km/h
EAN
4024069547029
Artikelnummer
GI-D-118548GA
DEX
kr 1 348
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

TransTech II
Van däck

Den nya CityTech II och Transtech II slitbanor kombinerar perfekt state-of-the-art-teknik med ett bra pris-prestanda-förhållande.
Det är vad de är som, våra Vikingar: alltid på den vinnande banan!

• Ny VAN däck för skåpbilar och lätta lastbilar
• Stora trafiksäkerhet, även med tung last
• Förbättrad åkkomfort på grund av låg ljudnivå

FÖRDELAR

Säkerhet på torra vägar

• Funktion: Slutna axlar med kompakta dubbla flänsar och robust klack struktur i slitbanan centrum, tillsammans med längsgående och tvärgående sajpningar
• Effekt: Optimerad mönster styvhet och ökad stabilitet i de perifera klackarna, plus idealiskt läge gripkanterna
• Fördel: Förbättrade köregenskaper på torra vägar och kortare bromssträcka

Säkerhet på våta vägar

• Funktion: Tre breda omkretsspår i slitbanan centrum och något krökta laterala spår i axeln
• Effekt: Effektiv vatten förskjutning i längdriktningen och sidled
• Fördel:Hög säkerhet och vattenplaning skydd

Miltal prestanda

• Funktion: Punktering kontur och slitage optimerat förening
• Effekt: Jämnt minskad slitage tack vare en bredare fotavtryck
• Fördel: Mycket ekonomisk tack vare lång livslängd

Buller och komfort

• Funktion: Enhetligt breda Flyttade axel spår och sluten 'brus brytare' skuldra
• Effekt: Även minskningen av ljudnivån genom eliminering av
frekvens toppar
• Fördel: Förbättrad körkomfort tack vare låg ljudnivå
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.

Missa inget mer!

Prenumerera på nyhetsbrevet nu och missa aldrig ett erbjudande!
✓Topperbjudanden ✓Testresultat och produktnyheter ✓Rekommendationer