Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Viking

Viking ProTech II

185/70 R14 88H

Viking - Sporty. Strong. Safe! Quality tyres, developed and produced in Europe. A brand of Continental.

Däckstorlek
185/70 R14 88H 
Lagernivåer
i lager
Däcktyp
So Sommardäck
Hastighet
H: Godkänd  upp till 210 km/h
EAN
4024069398034
Artikelnummer
GI-R-178425GA
DEX
Kundens betyg
(8)
EU
European Production
kr 727
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

UHP däcket

Klar på alla fronter: optimerad för både våta och torra förhållanden De perifera och laterala spår kombinerade med den senaste moderna kiseldioxid gummiblandning maximerar vatten dränering och optimerar greppet med kontaktytan och ProTech II blir mycket vattenplaning resistenta. Får enastående egenskaper på vått underlag utan att kompromissa med torra förmåga.

Mönster

  • Funktion: Asymmetrisk mönster konstruktion med moderna Silica slitbanan, kännetecknas av en kombination av styva skulderblocken och två periferiella ribbor utanför och starka block med ett flertal kanter och sajpar (Special sajpar system) inuti
  • Effekter: Optimal markkontakt på våta och torra vägar
  • Fördelar: Utmärkt hantering och bromsning på torra och våta vägar

Vått underlag

  • Funktion:Kombination av 4 breda omkretsspår, krökta spår i insidan centrala område och breda raka öppna sidospår i axeln områdena
  • Effekter: Snabb och effektiv vattendränering av kontaktyta
  • Fördelar: Förbättrad säkerhet i våta förhållanden, minskar risken för vattenplaning

Platt kontur

  • Funktion: Punktering kontur och runda fotavtryck
  • Effekter: Jämnt slitage resultat
  • Fördelar: Hög körsträcka kapacitet
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

ProtechII tyre review

Genomsnittsresultat av 250 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 11 361

26.10.2013 insändare german
mit blick auf den verschleiss ein richtiger saureifen, wäre ich massai würde ich mir nicht mal sandalen draus basteln, nach knapp zwei sommern guckten die drähte aus dem Gummi raus

26.10.2013 insändare herrmann ze german
mit blick auf den verschleiss ein richtiger saureifen, wäre ich massai würde ich mir nicht mal sandalen draus basteln, nach knapp zwei sommern guckten die drähte aus dem Gummi raus

20.10.2010 insändare John Roos
Tycker mönster djupet har krymt ganska mycket. Annars ett kanon däck.

Se fler recensioner
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.

Missa inget mer!

Prenumerera på nyhetsbrevet nu och missa aldrig ett erbjudande!
✓Topperbjudanden ✓Testresultat och produktnyheter ✓Rekommendationer