Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK
Vi levererar endast däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.
Rotalla

Rotalla Ice-Plus S210

245/40 R19 98V XL
Däckstorlek
245/40 R19 98V XL 
Lagernivåer
i lager
Däcktyp
Wi Vinterdäck
M+S märkt
med snöflingesymbolWinter
Hastighet
V: Godkänd  upp till 240 km/h
EAN
6958460911234
Artikelnummer
GI-R-349852GA
Kundens betyg
(11)
kr 1.937
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

 EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Den Europeiska unionen har introducerat EU-däckmärkningen via föreskrift (Nr. 1222/2009) på ett identiskt och bindande sätt för alla medlemsländer i EU. Den gäller däck till personbilar, lätta kommersiella fordon och tunga kommersiella fordon som producerats efter 1/7 2012.

Tre olika områden testas: rullmotstånd, blött grepp och bullernivån däcket producerar när det rullar på vägen.

Följande påverkas inte av EU-däckmärkningen: regummerade däck, professionella terrängdäck, racingdäck, däck med ytterligare enheter för att förbättra grepp, som spikdäck, nödhjul av typ T, speciella däck för montering på fordon som registrerades för första gången innan 1 oktober 1990, däck med en maximal tillåten hastighet på 80 km/h, däck för fälgar med en nominell diameter på maximalt 254 mm eller 635 mm och uppåt.

Med denna föreskrift ämnar Europeiska unionen att främja ekonomi och ekologisk effektivitet i vägtrafiken, förbättra vägsäkerheten och även ge konsumenter bättre produkttransparens och samtidigt aktivt hjälpa dem i beslutstagandet.

Redan under implementeringen har experter kritiserat det faktum att EU-däckmärkningen tyvärr visar för få produktegenskaper. Utöver rullmotstånd, blött grep och bullernivå, som är fokus för EU-däckmärkningen, har däck många fler viktiga och säkerhetsrelaterade produktegenskaper, som förmågor vid vattenplaning, körstabilitet, livslängd, bromsegenskaper på torra och blöta vägar, beteende vid vinterväglag etc.

Däcktillverkare påpekar att testresultaten från olika inrättningar och tidskrifter förblir en viktig informationskälla för slutkonsumenten. Dessa tester fokuserar vanligtvis på ytterligare säkerhetsrelaterade produktegenskaper, utöver standardkvalifikationerna hos EU-däckmärkningen, och dessa är alltid viktiga för slutkonsumenten.

Ice-Plus S210 tyre review

Genomsnittsresultat av 170 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 9 611

31.05.2021 insändare Fredrik Karlsson
Helt okej. Satt mest i köer under vintern. När det snöade rejält var det svårkört, mest för att däcken är dubbfria. Inga problem i innerstan.

26.04.2021 insändare Gunnar
Jag känner mig trygg med dessa däck och vet vart gränsen går för att jag inte ska råka ut för överraskningar när jag kör

21.04.2021 insändare Mikael ”Knaggen” Hellström
Mycket bra uupplevelse då vi inte har haft några problem med att slira då det var halt

07.03.2019 insändare Anton
Efter monteringen av "Rotalla" däcken bilen kändes väldig instabil. Det var som att man körde på is fast vägarna var torra. Jag kunde använda bara 20% av bilens prestanda innan jag blev begränsad av bilens elektronik. Har haft billiga däck på mina bilar förut men aldrig har någon av mina bilar varit så instabil.

Se fler recensioner
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.