Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Nokian

Nokian WR D4

205/55 R16 91T

Nokian - Däckproducent från Finland. Högkvalitetsprodukt i mellanprissegmentet, specialist på vinterdäck.

Däckstorlek
205/55 R16 91T 
Lagernivåer
just nu finns denna produkt ej i lager
Däcktyp
Wi Vinterdäck
M+S märkt
med snöflingesymbolWinter
Hastighet
T: Godkänd  upp till 190 km/h
EAN
6419440137162
Artikelnummer
GI-R-281852GA
Kundens betyg
(32)
just nu finns denna produkt ej i lager
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

Glöm vädret

Världens första premiumvinterdäck för personbilar vars många dimensioner tillhör den bästa klassen A i EU:s däckmärkning.

Nokian WR D4 är en greppmästare vars unika innovationer gör att körningen på våta och snöiga vägar kan ske säkert och balanserad. Nokian Block Optimized Siping och Nokian Twin Trac Silica ger kontrollerade köregenskaper och fast grepp. I det varierande sortimentet ingår både dimensioner för sportiga bilar och för elbilar från 14 till 20 tum och från hastighetsklasser Q (160 km/h) till W (270 km/h).

  • MYCKET BRA GREPP PÅ VÅTA VÄGAR SAMT PÅ TORRA OCH SNÖIGA VÄGAR
  • EXTREMT STABILA OCH BALANSERADE KÖREGENSKAPER
  • EFFEKTIVT SKYDD MOT SLASK- OCH VATTENPLANING

Mer vintergrepp, bättre styrprecision

Varje mönsterklack och lamell på mönstret har en precis form and roll, vilket ger däcket ett utmärkt grepp och utmärkta köregenskaper.

Kontrollerade köregenskaper

En kraftig och massiv mittribba dominerar mönstrets mittparti. Lamellerna på den robusta mittribban förbättrar styrprecisionen och ger kontrollerade köregenskaper.

Exakt grepp, utmärkt slitstyrka, låg bränsleförbrukning

Den unika sammansättningen av gummiblandningen Nokian Twin Trac Silica består av naturgummi, silica och rapsolja, vilket ger utmärkt grepp på snöiga och våta underlag.

Tyst sidväggsteknik

Den specialanpassade gummiblandningen mellan sidoväggen och slitbanan filtrerar bort buller och vibrationer som bildas på vägytan och tar sig in till bilinredningen genom sidoväggen.

Nokians vintersäkerhetsindikationer med snöflinga förbättrar säkerheten och körkomforten.

Vintersäkerhetsindikatorn med snöflingan på Nokians WR D4-vinterdäck förbättrar vintersäkerhet. Den anger mönsterdjupet i millimeter med nummer från 8 till 4. Numren försvinner en efter en när däcket slits ut och mönsterdjupet minskar. Snöflingan är synlig ner till 4 millimeter. Om den inte längre är synlig måste däcken bytas ut för att kunna säkerställa säkerheten. Spåren måste vara minst 4 millimeter djupa för att ge tillräckligt grepp på snö och för att förhindra vattenplaning och vattenplaning i slaskväder. Nokian Tyres utvecklade och patenterade vintersäkerhetsindikatorn. Ingen annan däcktillverkare har denna innovativa funktion.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

WR D4 tyre review

Genomsnittsresultat av 810 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 8 057

01.06.2022 insändare Johan B
Tyst och bekvämt

21.04.2022 insändare Henrik
Däcken passar bil modellen jätte bra, bilen går väldigt fint, tyst och däcken ger bra grepp oavsett väderlek

08.06.2021 insändare Kacper
Däcken är faktiskt rätt bra och så var det mycket bra pris. Slits lite snabbt men det kan vara för att dessa är mjuka. Körde med dessa länge in på våren. Borde hålla minst en säsong till.

06.05.2021 insändare Per Olof Lindh
Bilen med dessa däck har av olika anledningar körts minimalt sedan monteringen av de nya däcken. Ljudnivån är något högre än jag väntat mig. Däcken har inte prövats i besvärligt vinterväglag. Det som är värt att observera att de nya däcken endast har 7 mm mönsterdjup. Det är alltså endast 4 mm slitagedjup innan däcken måste bytas av legala skäl. Mönsterdjupet ska anges i köpinformationen vilket jag inte kunnat finna. Om bilen körs mycket på ren asfaltväg anser jag därför att de är direkt olämpliga. Sorry men jag kan inte rekommendera dessa däck och jag anser att mönsterdjupet ska anges i köpinformationen!!!

Se fler recensioner
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.