Vi levererar endast däcket. Om det finns en fälg med på bilden är det endast i illustrativt syfte.

Nokian WR C Cargo

205/75 R16C 113/111S
Däckstorlek
205/75 R16 113/111S  Ändra 
Lagernivåer
just nu finns denna produkt ej i lager
Däcktyp
Wi Vinterdäck
M+S märkt
med snöflingesymbol
Hastighet
S: Godkänd  upp till 180 km/h
EAN
6419440421865
Artikelnummer
GI-R-277428GA
just nu finns denna produkt ej i lager
Fri frakt*
7-10 arbetsdagar leveranstid **
30 dagars öppet köp
Över 1.000 monteringsstationer
Ofta Köpt Tillsammans:
  • Totalbelopp:
    kr 12.488
    1 x Nokian WR C Cargo 205/75 R16C 113/111S =
    kr 2.937
    1 x DeltiGrip Deltigrip HD 07 - Quality Snow Chain for vans, light trucks and 4WD =
    kr 740

Epävakaiden kelien suorituskyinen rengas

Keski-Euroopan talvikelit ovat muuttuneet yhä oikullisemmiksi. Ääri-ilmiöt yleistyvät: myrskyt, rankat lumipyryt ja vesisateet ovat tavallisia. Lämpötila vaihtelee nopeasti. Teiden pinnat voivat olla lumisia, sohjoisia, märkiä tai jäisiä.

Vaihteleviin ja vaativiin oloihin räätälöitiin suorituskykyinen henkilöauton rengas, Nokian WR, jonka erityisominaisuutena on ainutlaatuinen sohjopito. Ylivoimainen sohjopito perustuu lukuisiin teknisiin oivalluksiin: sohjokiilaan, epäsymmetriseen pintamalliin ja kiillotettuihin uriin. Testit osoittavat renkaan olevan noin 10 % tehokkaampi sohjon torjunnassa kuin kilpailijansa. Tuotekehitystyössä käytettiin sohjoliirtotestejä, jotka Nokian Renkaat loi ensimmäisenä maailmassa 1990-luvun alussa.

Sohjo-ominaisuuksia ei saavutettu uhraamalla muita hyvän, tasapainoisen talvirenkaan piirteitä. Nokian WR on erinomainen ajaa lumisella tiellä ja paljaalla asvaltilla myös korkeissa nopeuksissa. Myös märkäpitoa korostettiin rengasta kehitettäessä. Nokian WR pitää, säilyy vakaana ja pysähtyy täsmällisesti myös märällä tiellä.

Uuden talvituotteen kokovalikoima on markkinoiden laajimpia. Vähittäismyynti alkaa syksyllä 2007.

Varmuutta talviseen ammattiajoon

Turvallisuutta ja talviominaisuuksia painottavat Nokian WR C Van ja Nokian WR C Cargo on kehitetty tavara- ja jakeluautoihin. Pintamalliltaan epäsymmetrinen van-versio sopii pikkubusseihin ja kevyisiin tavarakuljetuksiin. Nuolimainen ja palarakenteinen cargo-malli on tarkoitettu raskaiden materiaalien ja kappaleiden kuljetuskalustolle.

Kiitettävä talvipito, ajovakaus ja kulutuskestävyys olivat uusien C-renkaiden kehittämisen päätavoitteita. Kevyelle kalustolle soveltuvassa van-versiossa korostuvat erityisesti ajomukavuus ja hiljaisuus.

EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser

Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.

Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större.
Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.

Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö.
Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.

*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.
x
Vi användar cookies. Vid bruk av websidan samtycker du med deras användning.
OK