Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Nokian

Nokian Hakkapeliitta R

175/65 R14 86R XL , Nordiska vinterdäck

Nokian - Däckproducent från Finland. Högkvalitetsprodukt i mellanprissegmentet, specialist på vinterdäck.

Däckstorlek
175/65 R14 86R XL , Nordiska vinterdäck 
Lagernivåer
just nu finns denna produkt ej i lager
Däcktyp
Wi Vinterdäck
M+S märkt
med snöflingesymbolWinter
Hastighet
R: Godkänd  upp till 170 km/h
EAN
6419440415437
Artikelnummer
GI-D-107844GA
Kundens betyg
(8)
just nu finns denna produkt ej i lager
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

Nokian Hakkapeliitta R, friktionsdäck

Nokian Hakkapeliitta R är ett dubbfritt vinterdäck som har ett mycket lågt rullmotstånd. Utmärkt grepp även på is.

  • Överlägset dubbfria vinterdäck på is
  • Mycket lågt rullmotstånd
  • Säker även på våta vägar

Nokian Hakkapeliitta R var även testvinnare i Auto, Motor + Sports (21/2012) vinterdäcktest i klassen nordiska dubbfria vinterdäck. ”Nokian erbjuder ett mycket bra dubbfria vinterdäck på is och snö. Största fördelen är dess säkra och lättkörda beteende. Däcket styr också bra på lätta sladdar på isbanan, vilket annars är svårt utan dubbar”, skriver Auto, Motor + Sport som testade fyra nordiska dubbfria vinterdäck i dimensionen 205/55R16.

Dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R vann vinterdäcktestet
i Vi Bilägare (13/2012). ”Nokian klarar bromstestet bra på is och greppar bra vid start. Vid körning på isväg uppvisar Nokian mycket säkra köregenskaper där styrresponsen är extremt bra liksom kurvgreppet. Däcket är lätt att hantera med bra balans. Rullmotståndet är mycket lågt. Nokian är ett utmärkt bra vinterdäck”, skriver Vi Bilägare i sin sammanfattning. Tidningen testade tio dubbfria vinterdäck i den mest förekommande dimensionen 205/55 R16.

Det nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R rullar lätt, sparar bränsle och ger stabila samt exakta köregenskaper. Däckets våtegenskaper är mycket goda. Det nya dubbfria vinterdäcket är en ny representativ medlem i Hakkapeliitta-familjen: däcket har utvecklats för alla vinterförhållanden och för krävande extrema förhållanden.

  • Mycket grepp – låga utsläpp
  • Klarar lika bra kyla och regn
  • Exakt styrrespons även vid överraskande situationer

Nokian Hakkapeliitta R ger god styrrespons som hjälper föraren  att känna förändringar i friktionen. Däcket ger god säkerhetsmarginal och varnar i god tid om det finns risk för sladd.

Konstruktions- och mönsterlösningarna ger Nokian Hakkapeliitta R utmärkta styregenskaper vid väjningar och stabila köregenskaper. Slitbanekonstruktionen med flera gummilager, speciellt utvecklad för dubbfria vinterdäck och gummiblandningen i slitbanan ger stabila köregenskaper oavsett vinterväglag.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

HakkapeliittaR tyre review

Genomsnittsresultat av 48 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 14 510

08.10.2020 insändare Mahoni
Jätte bra däck till men alldeles för mjuka. Klarar inte hård körning. Korden brast på 2 av de efter 8 månaders körnini

02.02.2013 insändare Bartek
Låg hastighetsklass !!!

29.10.2012 insändare Johan L
Mycket bra, gummit håller sig mjukt även i sträng kyla.

Se fler recensioner
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.

Missa inget mer!

Prenumerera på nyhetsbrevet nu och missa aldrig ett erbjudande!
✓Topperbjudanden ✓Testresultat och produktnyheter ✓Rekommendationer