Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Nokian

Nokian Hakkapeliitta LT2

LT235/80 R17 120/117Q 10PR, Kan dubbas

Nokian - Däckproducent från Finland. Högkvalitetsprodukt i mellanprissegmentet, specialist på vinterdäck.

Däckstorlek
LT235/80 R17 120/117Q 10PR, Kan dubbas  
Lagernivåer
just nu finns denna produkt ej i lager
Däcktyp
Wi Vinterdäck
M+S märkt
med snöflingesymbolWinter
Hastighet
Q: Godkänd  upp till 160 km/h
EAN
6419440282176
Artikelnummer
GI-R-223140GA
just nu finns denna produkt ej i lager
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

Nokian Hakkapeliitta LT2, dubbdäck

Nokian Hakkapeliitta LT2 är ett stabilt och robust vinterdäck som ger goda köregenskaper på alla väglag för yrkesförare som kör tunga fordon.
Ytterst stabila köregenskaper
Ger utmärkt grepp och framkomlighet även i svåra vinterförhållanden

Utmärkt körresultat

Nya specialvinterdäcket Nokian Hakkapeliitta LT2 ger utmärkt grepp och slitstyrka. Den nya robusta produkten har utvecklats för tuffa förhållanden och ger stabila köregenskaper oavsett om man kör på isiga vägar eller i ett snötäckt arbetsområde.

Skräddarsydd, robust och slitstark konstruktion

Nokian Hakkapeliitta LT2 har en dubbel stomkonstruktion som optimerar lastförmågan och uppfyller kraven för höga axelvikter.

Slitbanans gummiblandning ger mycket bra skydd mot riv- och stickskador

Stabila köregenskaper

Det aggressiva mönstret på mitten av slitbanan däckets stabila. köregenskaper och greppet.

De breda mönsterspåren leder effektivt bort vatten och slask mellan däcket och vägen.

De massiva och långa mönsterklackarna förbättrar däckets köregenskaper på barmark. Ett stort antal vassa kanter på mönsterklackarna syns väl och ger utmärkt grepp på snö.

Balanserade köregenskaper med utmärkt grepp

Ståldubbarna som ger ett unikt vintergrepp och mjuk kontakt med vägen samt de droppformade lufthålen på framkanten av mönsterklackarna (Air Claw Technology) som samarbetar med varandra på ett harmoniskt sätt.

Dubbarna har flera kanter och ger en bred kontakt med vägen, vilket förbättrar dubbarnas grepp på isiga vägar.

Ökad vintersäkerhet

Slitagevarnaren (Driving Safety Indicator, DSI) och snöflingesymbolen ökar säkerheten och komforten. På inforutan kan man markera det rätta lufttrycket och däckets placering på bilen.

ARAMID SIDOVÄGG – Mer robusta än någonsin

Nokian-däck med tekniken Aramid sidewall erbjuder dig extra säkerhet och hållbarhet i krävande väderförhållanden och ojämna vägar. Deras ojämförliga sidoväggar är fantastiskt beständiga mot slitage och rivskador. Aramidfibren gör sidoväggen stark och stram vilket gör att den tåler slag och skär ännu bättre.

Samma material används även inom industrierna för luftfart och pansar. Det använd även med goda resultat i skottsäkra västar.

Aramid skyddar däcken Nokian. Nokiandäck skyddar liv.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.

Missa inget mer!

Prenumerera på nyhetsbrevet nu och missa aldrig ett erbjudande!
✓Topperbjudanden ✓Testresultat och produktnyheter ✓Rekommendationer