Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Hankook

Hankook Ventus S1 Evo 2 K117A

235/45 ZR20 100W XL SBL

Hankook - Hankook tillverkar högpresterande kvalitetsdäck till en lång rad fordonskategorier, från bilar till lastbilar och motorsport. Mycket av utvecklingen och produktionen för den europeiska marknaden sker i Europa, inklusive originalutrustning till Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche och VW.

Däckstorlek
235/45 ZR20 100W XL SBL 
Lagernivåer
just nu finns denna produkt ej i lager
Däcktyp
So Sommardäck
Hastighet
W: Godkänd  upp till 270 km/h
EAN
8808563353449
Artikelnummer
GI-D-120613GA
DEX
Test results
Vi Bilägare
Kundens betyg
(4)
just nu finns denna produkt ej i lager
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

Hankook Ventus S1 Evo 2 K117A

Bästa balans mellan egenskaperna för våta och torra väglag för SUV:ar i premiumklassen

Ventus S1 evo2 är ett högpresterande däck för SUV:ar vilket kortar ned bromssträckan i torrt och vått väglag, förbättrar bränsleeffektiviteten på basis av lägsta rullmotstånd och som ger ett briljant grepp och säkerhet vid kurvtagning.

Egenskaper

Däckmönster

Kontroll vid vattenansamling
Överlägsna våtgreppsprestanda tack vare snabb avvattning.

Trippelkardanaxel
När slitaget fortskrider ned till TWI (Tread Wear Indicator) minskar inte prestanda.

Kylsystem
Påskyndar avvattningen och förbättrar värmeavledningen vid höga hastigheter.

Intercooler
Kontrollerar värmeutvecklingen.

Inställningsindikator
Föraren kan själv kontrollera status på hjulinställningen med slitagekontrollen in- och utvändigt.

Däckstruktur

Kiselblandning med högt grepp
Förbättrat torr-/våtgrepp och lägre rullmotstånd.

Brett stålbältesskikt
Bättre hantering i torrt/vått väglag.

Stomme i rayon och polyester med hög täthet
Förbättrad sidoväggsstyvhet och hållbarhet.

Däckfotsfiller med hög styvhet
Förbättrad hanterings- och styrningsrespons..

Stark däckfotsvajer med enskild sträng
Förbättrad enhetlighet och däckmontering.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

Business Reviews
Profile:Ventus S1 Evo 2 K117A
Review Date Test Facility Dimensions Review Text Review Rating Seal
05/2017 Vi Bilägare 235/45 ZR20 100W XL SBL Highly recommended
Med Ventus S1 evo2 SUV skuggar Hankook de två bästa i testet. Det är bäst i test gällande vattenplaning, men är snäppet efter Nokian och Continental i de flesta körövningarna. Hankook bjuder inte på några negativa överraskningar under press. Ventus S1 evo2 SUV är lättkontrollerat på både torr och blöt väg med sin progressiva greppnivå och bra balans mellan över- och understyrning. Däcket presterar väl gällande bränsleförbrukning och är det mest komfortabla däcket sett till både buller och ojämnheter. Med stabila resultat utan påtagliga nackdelar placerar sig Hankook trea, precis efter de dyrare däcken från Continental och Nokian.

VentusS1evo2K117A tyre review

Genomsnittsresultat av 91 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 12 929

18.10.2021 insändare Elisabeth Rosenqvist
Bra upplevelse och tystare körning

08.10.2021 insändare Dick Jansson
Väldigt bra komfort och bra känsla vid vid inbromsning

12.10.2020 insändare Christer
Vettigt däck till vettigt pris.

Se fler recensioner
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.

Missa inget mer!

Prenumerera på nyhetsbrevet nu och missa aldrig ett erbjudande!
✓Topperbjudanden ✓Testresultat och produktnyheter ✓Rekommendationer