Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Fulda

Fulda Kristall Montero 3

195/65 R15 91T

Fulda - Asiatisk producent

Däckstorlek
195/65 R15 91T 
Lagernivåer
i lager
Däcktyp
Wi Vinterdäck
M+S märkt
med snöflingesymbolWinter
Hastighet
T: Godkänd  upp till 190 km/h
EAN
5452000366337
Artikelnummer
GI-R-172642GA
Test results
ADAC
TCS - Technik, Umwelt und Wirtschaft
ÖAMTC
Kundens betyg
(18)
kr 1 539
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

Däcket som ger prestanda för alla sorters vinterväder. Prestanda i toppklass för alla typer av vinterväglag. Kristall Montero 3 ger bekväm körning i kyla, väta, snö och is – allt till ett överkomligt pris. Utmärkt väggrepp på snö. Optimerat för mångsidig prestanda. Enastående grepp vid låga temperaturer. Utmärkt väggrepp på snö. Fuldas SnowCatcher-teknik ger dig utmärkt väggrepp på vintervägar. Kanalerna i däckets mitt bildar ett sammanlänkat nätverk som fångar upp snön vid körningen och hjälper däcket att hålla greppet på snötäckta vägar. Optimerat för året runt-prestanda. Bubble Blade-tekniken i Kristall Montero 3 balanserar behovet av en konstruktion med tätt placerade lameller som kan hantera snö och is med en stabil mönsterdesign som ger en bra funktion i alla sorters vinterväder. Enastående grepp vid låga temperaturer. Däcket innehåller en speciell polymer som behåller sin flexibilitet vid låga temperaturer, vilket ger optimal prestanda i extremt kalla miljöer.

EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

Business Reviews
Profile:Kristall Montero 3
Review Date Test Facility Dimensions Review Text Review Rating Seal
09/2011 ADAC 195/65 R15 91T Satisfactory
09/2011 TCS - Technik, Umwelt und Wirtschaft 195/65 R15 91T Satisfactory
09/2011 ÖAMTC 195/65 R15 91T Recommendable

KRISTALLMONTERO3 tyre review

Genomsnittsresultat av 2 063 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 7 547

09.04.2019 insändare Mattias
Däcken har ett bra grepp på nästan alla underlag. Då vintern var väldigt mild i södra Sverige finns dock ingen större erfarenhet av hur däcken fungerar på snö och is. Däcken rullar väldigt tyst i alla farter. Problemet är att vasst stenkross trängt rakt in i däcken och skadat gummit. Troligtvis kan inte däcken användas många säsonger då hela bitar av gummi riskerar att lossna mellan spåren på däckens yta. Problemet kan bero på att gummiblandningen är för mjuk för sylvassa småstenar.

08.04.2014 insändare HE
Rough nordic winterconditions requires studless tyres developed for nordic winters. As always with this type of european wintertyres the grip on ice and hard snow is very poor. Part of the problem is the rubbermixture, it get´s very hard when it´s cold and then you loose grip. This tyre works after all well in and around Stockholm (and propably other big cities) where there´s not often ice or hard snow on the roads. When it comes to more rural driving you´ll need a better tyre developed for such conditions.

18.05.2012 insändare Maik Sprenger
toppenbra vinterdäck i mellanprisklass,bara att rekomendera !

27.04.2012 insändare Stig Danielsson
Finns inga anm.

Se fler recensioner
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.

Missa inget mer!

Prenumerera på nyhetsbrevet nu och missa aldrig ett erbjudande!
✓Topperbjudanden ✓Testresultat och produktnyheter ✓Rekommendationer