Falken Azenis FK453 RFT

255/35 R19 92Y runflat

Falken - Däcktillverkare från Japan, Topp-kvalitets produkt, produceras av tillverkarna från märket Dunlop.

Lagernivåer
i lager
Däcktyp
So Sommardäck
Hastighet
Y: up to 300 km/h
EAN
4250427409634
Artikelnummer
GI-R-273005GA
EU däckmärkningar
Rullmotstånd E
Våtgrepp A
Bullerutsläpp 70dB
DEX
kr 2.183
Fri frakt!*

Vårt nya flaggskepp däck Azenis FK453 destilleras från sex år av utveckling och tusentals kilometer av racerbanan och provkörning.

Denna slående däckmönster domineras av längsgående spår - tre bred och en smal.

Tillsammans med förskjutna lamellerna integrerade i däcket skuldra, avleder den nya slitbanan effektivt stora vattenvolymer och erbjuder enastående motstånd mot vattenplaning. I kombination med en rundare axel för att förstora däckets fotavtryck, har NUR-Spec. Designen en hel dubbel område mössa lager, avsevärt förbättra riktad stabilitet vid höga hastigheter. Högre styvhet i ytterväggen bidrar till att förbättra kurvtagning, samtidigt som alternerande phaseshifted slitbaneblock skära bullernivåer.

Vi löste det komplexa problemet med att hitta en balans mellan en mjuk däck för bra våtgrepp och efterfrågan på hållbarhet och högsta vägprestanda genom att producera en helt ny gummiblandning med en hög andel av kiseldioxid. Tillsatsen av kiseldioxid till den nya NUR-Spec. Förening har levererat förbättrat hantering och utmärkt grepp i alla väglag. Kort sagt, är Azenis FK453 den ambitiösa kulmen på våra decennier av erfarenhet i motorsport.

Nur-Spec = den gummiblandning och design har utvecklats med fynd som gjorts från den 24 Race upplevelse på Nürburgring.

EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser

Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.

Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större.
Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.

Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö.
Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.

giga-dack.se använder cookies för att du ska kunna få den bästa möjliga upplevelsen på vår hemsida. Genom att använda sidan samtycker du till användningen av

OK cookies.