Vi använder cookies för att anpassa innehåll och annonser, tillhandahålla sociala nätverksfunktioner och analysera trafik. Vidare tillhandahåller vi partners inom sociala nätverk, annonsering och analys med information om hur du använder för webbplats. Om du fortsätter att använda vår webbplats så godkänner du våra cookies.
Notera: Priserna gäller däck utan fälgar. Beroende på däckdimensionen kan slitbanemönstret variera.
Continental

Continental ContiCrossContact LX

245/65 R17 111T XL

Continental - Tillverkad i Tyskland, Continental erbjuder premiumdäck med optimal bromsprestanda och säkerhet.

Däckstorlek
245/65 R17 111T XL 
Lagernivåer
begränsat antal
Däcktyp
So Sommardäck
Hastighet
T: Godkänd  upp till 190 km/h
EAN
4019238807004
Artikelnummer
GI-R-332143GA
DEX
Kundens betyg
(11)
EU
European Production
kr 2 391
Fri frakt*
2 - 5 arbetsdagar leveranstid**
30 dagars returpolicy
Över 1 300 monteringsstationer

Lägg till produkt för jämförelse

Säkerhet på vägen - och utanför

För SUV:ar och 4x4-fordon

Utmärkta egenskaper på vägen och precis utanför. Utvecklat i Tyskland av Continental. Premiumdäck med optimal bromsprestanda och säkerhet. Säkra bromsegenskaper på torrt och vått. Passar en lång rad rad fordon. Exempelvis Dacia Sandero, GMC and Nissan Pathfinder.

För medeltunga till tunga 4x4 fordon. Tack vare den öppna yttre axeln, ger detta däck god hantering och bromsning egenskaper även om lätt terräng. Denna fyra djupa och breda omkretsspår vidgas mot öppningen, se mycket bra motstånd mot vattenplaning och minska däckets skador genom att hindra stenar från att fastna. Tack vare deras ribbade karakteristiska och uttalad Siping, de tre runtomgående blocket rader ger en noggrann styrrespons och mycket bra linjärt prestanda och samtidigt garantera att däcket rullar mycket smidigt och tyst.

Höjdpunkter:

  • Ett högpresterande däck för framförande på väg och allmän terrängkörning
  • Utmärkt hantering och bromsprestanda
  • Bra skydd mot vattenplaning
  • Exakt styrrespons och superb rak uppföljning
EU-däckmärkning / Effektivitetsklasser

Däckmärkningsförordningen anger informationskraven om bränsleeffektivitet, väggrepp på vått underlag och yttre rull ljud från däck. Dessutom hänvisas till produktens vinteregenskaper.

EU 1222/2009-förordningen som har varit i kraft sedan 1 november 2012 har reviderats och kommer att ersättas av förordningen EU 2020/740 från den 1 maj 2021; Från och med detta datum gäller nya krav. Betygsklasserna för bränsleeffektivitet, våt grepp och yttre buller har ändrats och EU-märkningens layout har justerats. Tillverkarens produktdatablad lagrade i EU-databasen kan laddas ner via en QR-kod integrerad i etiketten. Information om snögrepp och isgrepp ingår också sedan nyligen, för däck som uppfyller dessa kriterier.

Följande däck är undantagna från förordningen: - däck som är konstruerade uteslutande för montering på fordon som först registrerades före den 1 oktober 1990 - regummerade däck (tills motsvarande förlängning av EU VO 2020/740 har skett) - professionell off -Road däck - Racingdäck - Däck med extra anordningar för att förbättra greppet, t.ex. dubbdäck - T-type nöd däck - Däck med en tillåten hastighet under 80 km/h - Däck för fälgar med en nominell diameter ≤ 254 mm eller ≥ 635 mm

Kriterierna och utvärderingsklasserna i en överblick

bränsleeffektivitet

Bränsleförbrukningen beror på däckens rullmotstånd, själva fordonet, körförhållandena och förarens körstil. Det uppmätta rullmotståndet (rullmotståndskoefficienten) för däcket delas in i klasserna A (högsta verkningsgrad) till E (lägsta verkningsgrad).

Om ett fordon är helt utrustat med klass A-däck är en förbrukningsminskning på upp till 7,5 %* möjlig jämfört med klass E-däck. När det gäller kommersiella fordon kan det till och med bli högre.
(Källa: Europeiska kommissionens konsekvensbedömning
* vid mätning enligt testmetoderna i förordning (EU) 2020/740)

Vänligen notera:
Bränsleförbrukningen beror till stor del på din egen körstil och kan reduceras avsevärt genom att köra miljövänligt. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra bränsleeffektiviteten.

våtgrepp

Våtgrepp är indelat i klasserna A (kortaste bromssträcka) - E (längsta bromssträcka).

Om en bil är utrustad med klass A-däck, jämfört med klass E-däck, kan en bromssträcka på upp till 18 m minskas vid inbromsning från 80 km/h (på en vägbana med medelgrepp).*
*Källa: wdk Economic Association of the German Rubber Industry eV

Vänligen notera:
Trafiksäkerheten beror till stor del på ditt eget körsätt. Stoppsträckorna måste alltid beaktas. Däcktrycket bör kontrolleras regelbundet för att förbättra väggreppet på vått underlag.

Externt rullande ljud

Bullret som avges av ett däck påverkar fordonets totala volym och påverkar inte bara din egen körkomfort, utan även bullret i miljön. I EU:s däckmärkning är det yttre rullbullret uppdelat i 3 klasser från A (lägsta rullningsbuller) - C (högsta rullningsbuller), mätt i decibel (dB) och jämfört med de europeiska bullergränsvärdena för externa däck rullande ljud.

A
Piktogrammet med klassificeringen "A" indikerar att däckets yttre rullningsljud ligger mer än 3 dB under det EU-gränsvärde som gäller fram till 2016.
B
"B"-klassificeringen innebär att däckets yttre rull ljud är upp till 3 dB under eller lika med EU:s gränsvärde som gäller fram till 2016.
C
Klassificeringen "C" indikerar att det angivna gränsvärdet överskrids.

ContiCrossContactLX tyre review

Genomsnittsresultat av 204 testbedömningar
Grepp på torrt väglag
Bromsförmåga på torrt väglag
Grepp på vått väglag
Bromsförmåga på vått väglag
Grepp på snö
Körkomfort
Ljudnivå inne i bilen
Däckslitage
Bränsleförbrukning
Antal körda kilometer 21 509

19.11.2014 insändare Conny
Mycket nöjd med Continental däcken!

Se fler recensioner
*Priserna är inklusive moms och fraktkostnader inom Sverige.
**Över 90 % av våra beställningar når kunden inom den angivna leveranstiden.

Missa inget mer!

Prenumerera på nyhetsbrevet nu och missa aldrig ett erbjudande!
✓Topperbjudanden ✓Testresultat och produktnyheter ✓Rekommendationer