Bridgestone Dueler H/P Sport EXT

255/55 R19 111Y XL AOE, runflat
Lagernivåer
i lager
Däcktyp
So Sommardäck
Hastighet
Y: up to 300 km/h
EAN
3286340729314
Artikelnummer
GI-R-282486GA
EU däckmärkningar
Rullmotstånd E
Våtgrepp C
Bullerutsläpp 71dB
DEX
kr 1.820
Fri frakt!*
  • Körning precision för sportiga SUV bilar
  • Klassledande prestanda på våta underlag och komfort
  • Aggressiv design med asymmetriskt däckmönster på större fälg storlekar(redan godkänd för den nya Audi Q7)

Säkerheten, komforten och pålitligheten med RFT-teknologi Det är inte förvånande att allt fler biltillverkare väljer att originalmontera RFT-däck på sina nya modeller. Om ett däck punkteras säkerställer RFT-däcket förarens kontroll av fordonet. Därmed kan en olycka undvikas och föraren kan fortsätta köra med reducerad hastighet (generellt 80 km i en hastighet av max 80 km/h) till en verkstad. Förutom den ökade säkerheten får man också mer utrymme i bilen eftersom reservdäck inte längre behövs. Detta gör att bilen väger mindre och sparar bränsle. Biltillverkare får därigenom större frihet när de ska designa nya bilar. Ett inbyggt övervakningssystem för däckens lufttryck följer med alla RFT-montage.

Bridgestone's avancerade Run Flat Teknologi Bridgestones RFT-teknologi fokuserar på stabilitet och minskad värmeuppbyggnad för att däcket ska klara bilens vikt när det arbetar utan lufttryck. Bridgestones nya däck Potenza RE050 RFT uppfyller detta genom en kombination av design, material och förändringar i konstruktionen som optimerar placeringen, formen och det fysiska uppförandet i varje däckkomponent:

  • Sidoväggarna är förstärkta för att kunna bära upp bilen, även om däcket helt saknar luft,
  • Samtidigt är klinchens utseende oförändrad för att RFT-däcket ska passa vanliga fälgar och kanttråden är bredare och förstärkt, vilket gör att däcket sitter kvar på fälgen även vid punktering
  • Dessutom används en särskild klinchutfyllnad som är mycket motståndskraftig mot värme
EU Däckbeteckningar och Effektivitetsklasser

Europeiska Unionen, genom CE 1222/2009, har gett mandat att alla däck till personbilar och nyttofordon tillverkade efter den 1 juli 2012 ska innehålla standardiserade EU Däckbeteckningar som klassificerar dem enligt tre prestandaegenskaper:drivmedelseffektivitetklassificerad från A till G,väggrepp på vått underlag klassificerad från A till G, och bullerutsläpp i decibel.

Sådana däckkategorier som ej påverkas av detta mandat inkluderar: regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk, racing-/sportbilsdäck, samt vissa typer av däck som är designade för att förbättra friktionsegenskaperna såsom dubbdäck, reservdäck av T-typ, däck till bilar gjorda före 1990, däck med högsta tillåtna hastighet på 80 km/h, däck till fälgar med diameter på 254 mm eller mindre och fälgar med diameter på 635 mm eller större.
Denna beteckning är avsedd att å ena sidan främja ekonomisk och ekologisk effektivitet i trafiken, samt förbättra trafiksäkerheten, och å andra sidan hjälpa konsumenter välja lämpliga däck genom att försäkra en viss grad av produktinsyn.

Ändock, beteckningen har kritiserats för att den visar bara ett väldigt begränsat antal egenskaper. Branschkunniga anser att det finns många fler däckegenskaper som är viktiga och relevanta för trafiksäkerheten, inklusive men inte begränsade till vattenplaningsegenskaper, körstabilitet, produkt förväntade livslängd, produktegenskaper på våta och torra vägbanor annat än ”väggrepp på vått underlag”, egenskaper i snö.
Däcktillverkare föreslår att testresultaten från olika institutioner och branschtidningar bör fortsätta vara en viktig informationskälla för slutkonsumenten, därför att de fokuserar på ett brett spektrum av däckegenskaper.

giga-dack.se använder cookies för att du ska kunna få den bästa möjliga upplevelsen på vår hemsida. Genom att använda sidan samtycker du till användningen av

OK cookies.